1

Πέμπτη, 08 Μαΐου 2014 15:21

08/05/2014 Το Πρόγραμμα του Συνδυασμού μας

“ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΣ”

Οι άμεσες προτεραιότητες μας για την οριστική αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας

Είθισται σε όλες τις προεκλογικές περιόδους για την τοπική αυτοδιοίκηση, τα προγράμματα των διεκδικητών να αναλώνονται σε «μεγαλόπνοα» έργα και μεγαλόστομες προεκλογικές διακηρύξεις, με κύριο στόχο να αποσπάσουν την εμπιστοσύνη του δημότη. Μία εμπιστοσύνη, που μέχρι σήμερα διαρκώς προδίδουν, όπως το σύνολο των δημοτών, μπορεί να διαβεβαιώσει με τον πλέον εμφατικό τρόπο, και θα το πράξει, αλλάζοντας σελίδα στις 18 Μαΐου, δημιουργώντας τις βάσεις για μία νέα εποχή για την πόλη μας, δημιουργώντας τις συνθήκες για να αναπτύξει η πόλη μας μια νέα δυναμική.

Αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής είναι η εικόνα που έχει σήμερα ο ενιαίος Δήμος Βόλου, μια εικόνα που αδικεί κατάφορα την πόλη μας και τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της, που όμοια σπάνια συναντώνται, καθιστώντας την εχθρική για τους κατοίκους της και απωθητική για τους επισκέπτες της.     

Το γεγονός αυτό δεν σημαίνει ότι το όραμά μας σταματά εκεί. Στόχος παραμένει να γίνει ο Βόλος, ο Βόλος μας, μια άλλη, μία νέα πόλη. Πιστεύουμε όμως ότι θα πρέπει η όποια ανάπτυξη να ξεκινήσει με την άμεση και οριστική αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας, αυτών που ο δημότης καλείται καθημερινά να αντιμετωπίσει.

Προβλήματα όπως η καθαριότητα, το κυκλοφοριακό, το νερό και η ουσιαστική αντιμετώπιση του φαινομένου των αδέσποτων ταλανίζουν την πόλη για δεκαετίες, ενώ είναι εμφατική, πλέον, η αποτυχία όλων των τοπικών αρχόντων τα τελευταία χρόνια, με χαρακτηριστικότερη αυτή της απερχόμενης δημοτικής αρχής, να δώσουν ουσιαστικές απαντήσεις και βιώσιμες λύσεις.

Η οριστική όμως διευθέτηση αυτών των προβλημάτων, βασική και άμεση προτεραιότητα της Νέας Εποχής, Νέας Δυναμικής, θα αποτελέσει τη θεμέλια λίθο για την ουσιαστική ανάπτυξη της πόλης μας, για την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της, για την υλοποίηση μεγάλων έργων, την προσέλκυση επενδύσεων και την αύξηση των επισκεπτών της, καθώς και την ουσιαστική αξιοποίηση του συνόλου των χρηματοδοτικών εργαλείων που ο Δήμος θα έχει στη διάθεση του κατά τη νέα προγραμματική περίοδο. Παράλληλα, θα συμβάλει ουσιαστικά στην πολιτιστική αναγέννηση του τόπου μας, στην ανάδειξη της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης μας και του αστείρευτου φυσικού της κάλους, που υποβαθμίζεται καθημερινά, ως αποτέλεσμα της εικόνας που η πόλη μας παρουσιάζει. 

Σε ότι αφορά λοιπόν τους τέσσερεις άξονες που αναφέρουμε παραπάνω, την αντιμετώπιση των πρωταρχικών προβλημάτων της καθημερινότητας, οι προτάσεις μας είναι οι ακόλουθες, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι σταματούμε εδώ. Εντός των επομένων ημερών, ολοκληρώνοντας την διαδικασία ανοιχτής διαβούλευσης με τους δημότες (που ακολουθήθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια διαμόρφωσης του προγράμματός μας κάνοντας πράξη την ενεργή συμμετοχή των πολιτών στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων), προχωρούμε στην ανακοίνωση των προτάσεών μας για την Κοινωνική Πολιτική και την Τρίτη Ηλικία, για τον Αθλητισμό και τον Πολιτισμό, για τον Τουρισμό, τα Μεγάλα Έργα και γενικά όλους τους τομείς που συνθέτουν το  μωσαϊκό της διαδικασίας άσκησης της πολιτικής μίας Δημοτικής Αρχής.

ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ

Το ζήτημα της Καθαριότητας αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που απασχολούν τα τελευταία χρόνια το σύνολο του Καλλικρατικού Δήμου Βόλου. Κατά γενική ομολογία, η πόλη μας σήμερα δεν παρουσιάζει την εικόνα που θα έπρεπε. Βέβαια τα προβλήματα που ο κάθε Δήμος έχει να αντιμετωπίσει, σε ότι αφορά τις περικοπές των πόρων, είναι γνωστά, αν και ειδικά για την καθαριότητα η χρηματοδότηση της λειτουργίας της γίνεται άμεσα από τα ανταποδοτικά τέλη των δημοτών, που συνδυαστικά με την σαφή κατά 30% μείωση του όγκου των απορριμμάτων έπρεπε να έχουν ήδη μειωθεί ανάλογα. Κάτι τέτοιο πιστοποιεί το γεγονός ότι η προσέγγιση από τις μέχρι τώρα Δημοτικές Αρχές κινείται στην λάθος κατεύθυνση και στερείται οράματος και προοπτικής.

Απαιτείται, λοιπόν, μια διαφορετική προσέγγιση, πιο ουσιαστική, για ένα πρόβλημα που σχετίζεται άμεσα με όλους τους τομείς ανάπτυξης της πόλης μας και προπάντων με την διασφάλιση της υγείας των δημοτών. Μία προσέγγιση που θα αξιοποιεί στο έπακρο το σύνολο των χρηματοδοτικών εργαλείων που ο δήμος έχει στη διάθεση του, για την ανανέωση του στόλου και τα λειτουργικά της υπηρεσίας, αντιστρέφοντας την κατάσταση που η απερχόμενη δημοτική αρχή έχει δημιουργήσει.

Μόλις πρόσφατα, άλλωστε, ο Δήμος Βόλου παρουσίασε μηδενική απορροφητικότητα, τη στιγμή που οι όμοροι δήμοι Λαρισαίων, Τρικκαίων και Καρδίτσας αξιοποίησαν 2.65, 1.7 και 1.8 εκατομμύρια αντίστοιχα, για ανανέωση του εξοπλισμού καθαριότητας.

Στο πλαίσιο, λοιπόν, αυτό προτείνουμε την υλοποίηση μίας ολοκληρωμένης παρέμβασης στον τομέα της καθαριότητας, η οποία, με βάση τον ορθολογικό σχεδιασμό και την σωστή ιεράρχηση των προβλημάτων, θα έχει ως πυξίδα, αφενός, την παροχή ποιοτικών, βιώσιμων και αποτελεσματικών υπηρεσιών με στόχο την, κατά το δυνατό, αμεσότερη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών και την διαμόρφωση των αναγκαίων συνθηκών για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο Δήμο μας. Αφετέρου δε, θα στοχεύει στην υιοθέτηση νέων, καινοτόμων δράσεων και υπηρεσιών, η αναγκαιότητα των οποίων έχει διαπιστωθεί επανειλημμένα τα τελευταία χρόνια από όλες τις δημοτικές αρχές, αλλά είτε η περιστασιακή τους λειτουργία εγκαταλείφθηκε με την πρώτη δυσκολία, ή, όπως συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις, η υλοποίησή τους αποφεύχθηκε εξαιτίας της ατολμίας, αλλά και της έλλειψης πραγματικής βούλησης από τους τοπικούς “άρχοντες” για την ουσιαστική επίλυση των προβλημάτων.

Θεμέλιο, λοιπόν, της πρότασής μας αποτελεί, πέραν της δεδομένης δέσμευσης για σκληρή, μεθοδική και, προπάντων, αποτελεσματική δουλειά, η εισαγωγή μίας δέσμης μέτρων, τα οποία στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι άμεσα υλοποιήσιμα και χαμηλού κόστους ή πλήρως χρηματοδοτούμενα και τα διακρίνουμε σε πέντε (5) βασικούς άξονες, στην προοπτική της οριστικής επίλυσης του ζητήματος της καθαριότητας.

Πιο συγκεκριμένα, δεσμευόμαστε για:

Άξονας 1: Βελτίωση της Καθημερινότητας και Προστασία της Δημόσιας Υγείας.

ü  Το συχνότερο πλύσιμο δρόμων και πεζοδρόμων και τον τακτικό ψεκασμό και πλύσιμο όλων των κάδων, μέσα από την πλήρη αξιοποίηση του υφιστάμενου μηχανολογικού εξοπλισμού και την επαναφορά της χρήσης των μηχανικών σαρώθρων πεζού χειριστή ως τον μοναδικό τρόπο καθαρισμού του κεντρικού τομέα της πόλης που εγκαταλείφθηκε με σοβαρό αντίκτυπο στην αντιμετώπιση των αιωρούμενων  ρύπων.

ü  Την εντατικοποίηση των ψεκασμών σε χώρους συνάθροισης του κοινού και χώρους πρασίνου (γκαζόν) με στόχο την μείωση του μικροβιακού φόρτου και την καταπολέμηση μυκήτων και βακτηρίων που μπορεί να αποτελέσουν απειλή για την δημόσια υγεία, και που προέρχονται κατά κύριο λόγο από την ελλιπή περισυλλογή των περιττωμάτων μικρών ζώων.

ü  Την αυστηροποίηση των κανόνων σε ότι αφορά αυτούς που συστηματικά ρυπαίνουν την πόλη (αφισορύπανση, φέιγ βολάν κτλ) και την εισαγωγή ενός αποδοτικότερου μοντέλου για τον καθαρισμό των λαϊκών αγορών με ουσιαστική συμμετοχή των παραγωγών - πωλητών.

ü  Την επαναφορά του θεσμού του Οδοκαθαριστή της Γειτονιάς.

ü  Την εφαρμογή μίας γενικευμένης δράσης για τον καθαρισμό των φρεατίων, σε συνεργασία με την ΔΕΥΑΜΒ, με την τοποθέτηση αισθητήρων που θα ενημερώνουν την σχετική βάση δεδομένων που θα δημιουργηθεί στο Δήμο.

ü  Την, σε μηνιαία βάση, εισαγωγή της οικολογικής απολύμανσης των φρεατίων για την αντιμετώπιση του φαινομένου της εμφάνισης τρωκτικών και εντόμων.

τü  Τον άμεσο καθαρισμό όλων των ποταμών που βρίσκονται εντός των ορίων του Δήμου, σε συνδυασμό με την εξάντληση όλων των μέσων που διαθέτει ο Δήμος για την αντιμετώπιση του φαινομένου της εναπόθεσης μπαζών στις κοίτες των ποταμών, με σκοπό την αντιμετώπιση πλημμυρικών φαινομένων από τα οποία πολλές φορές έχουν υποφέρει οι Δημότες μας.

ü  ΤΤην διεύρυνση του προγράμματος υπογείωσης των κάδων, με προσεκτικότερο σχεδιασμό και εφαρμογή του στις περιοχές που πραγματικά υπάρχει ανάγκη, όπως για παράδειγμα στο εμπορικό και ιστορικό κέντρο της πόλης. 

Άξονας 2: Αναβάθμιση Εξοπλισμού Υπηρεσίας Καθαριότητας και Βελτιστοποίηση των Παρεχομένων Υπηρεσιών.

ü  Την επικαιροποίηση του υφιστάμενου οργανογράμματος της Υπηρεσίας Καθαριότητας και την εξέταση της δυνατότητας λειτουργίας της υπηρεσίας στον άξονα κόστος – όφελος, με στόχο την διασφάλιση του ανταποδοτικού της χαρακτήρα και τον αυστηρό έλεγχο των ανταποδοτικών δαπανών.

ü  Την επανεξέταση του μοντέλου που ακολουθείται για την συντήρηση και ανεφοδιασμό του εξοπλισμού της Υπηρεσίας Καθαριότητας.

ü  Την αλλαγή της αναχρονιστικής στρατηγικής για τον καθαρισμό του πράσινου πλούτου, με άμεση αντικατάσταση του υφιστάμενου εξοπλισμού και αποδοτικότερο συντονισμό των συνεργείων αποκομιδής.

ü  Την διερεύνηση της δυνατότητας ενός γενικευμένου εκσυγχρονισμού του στόλου της Υπηρεσίας Καθαριότητας, με απορριμματοφόρα τύπου Euro 5. 

 

ü  Την προμήθεια, με Ευρωπαϊκούς πόρους, μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που θα βελτιώσουν σημαντικά τις συνθήκες εργασίας και θα συμβάλει στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των προβλημάτων.

Άξονας 3: Εισαγωγή Νέων Καινοτόμων Υπηρεσιών και Δράσεων.

ü  Τη δημιουργία ενός Συνεργείου Άμεσης Επέμβασης, με στόχο την ταχύτερη δυνατή απελευθέρωση και αποκατάσταση των πεζοδρομίων και τον καθαρισμό των εγκαταλελειμμένων οικιών και οικοπέδων, σε συνεργασία πάντα με τις συναρμόδιες υπηρεσίες. Αντίστοιχα συνεργεία θα δημιουργηθούν και σε άλλες υπηρεσίες του Δήμου.

ü  Την καθιέρωση «Ημέρας Περισυλλογής Ογκωδών Αντικειμένων», σε μηνιαία βάση, ανά συνοικία, δημοτικό διαμέρισμα και δημοτική κοινότητα.

ü  Τη κατασκευή της Γωνιάς του Δημότη, πράσινων ουσιαστικά σημείων, σε κοινόχρηστους χώρους, σε σημεία αναφοράς σε όλες τις γειτονιές του Π.Σ., σε κάθε δημοτικό διαμέρισμα και κοινότητα, με καλαίσθητες κατασκευές (στα πρότυπα μεγάλων αστικών κέντρων του εξωτερικού), όπου οι πολίτες θα μπορούν να αποθέτουν ή να ανταλλάσσουν υλικά, όπως ρούχα, έπιπλα κτλ. Στα σημεία αυτά θα πραγματοποιείται και η ανακύκλωση των ηλεκτρικών συσκευών.

ü  Την ουσιαστική ενεργοποίηση του πενταψήφιου αριθμού και της ιστοσελίδας που διατηρεί ο Δήμος Βόλου, και την μετατροπή του σε Πράσινη Γραμμή του Δημότη, μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να ενημερώνουν για τα προβλήματα που προκύπτουν στους τομείς της καθαριότητας, συντήρησης χώρων πρασίνου και προστασίας του περιβάλλοντος, χωρίς χρέωση, αλλά και για τις προτάσεις τους σχετικά με τη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών (κυρίως μέσω της αντίστοιχης Ηλεκτρονικής Εφαρμογής).

ü  Την πλήρη ανάπτυξη του προγράμματος κομποστοποίησης, με ταυτόχρονη προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού, με ενδεχόμενο κέρδος για το Δήμο μέσα από την αξιοποίηση του κομπόστ. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται και η δυνατότητα αξιοποίησης του προϊόντος που προκύπτει από την κλάδευση των ελαιόδενδρων, για κομπόστ και βιομάζα, εξέλιξη που θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικά οφέλη για τον Δήμο και τους παραγωγούς, όπως προκύπτει και από την υποχρεωτική συμμετοχή του Δήμου στο πρόγραμμα LIFE, που έχει παραμείνει ημιτελές.  

ü  Την άμεση υλοποίηση του προγράμματος Καθαρές Ακτές, με εξέταση της δυνατότητας λειτουργίας συστήματος για την από θαλάσσης αντιμετώπιση της ρύπανσης στο θαλάσσιο μέτωπο του Δήμου, όπως ενεργοποιείται σε άλλες παραθαλάσσιες πόλεις, σε συνεργασία με την διοίκηση του ΟΛΒ, και τον συχνότερο καθαρισμό των ακτών, με την αξιοποίηση του σχετικού εξοπλισμού που διαθέτει και η Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας.

ü  Την διερεύνηση της δυνατότητας δημιουργίας συγκεκριμένων πλαισίων για την τοποθέτηση των κάδων, με σκοπό την απελευθέρωση των δρόμων, και τον εξωραϊσμό των σημείων  αυτών (σπασίματα σε πεζοδρόμια, προστατευτικά πλαίσια, φωλιές κάδων στο εμπορικό κέντρο και τις τουριστικές περιοχές κτλ), στο σύνολο του Δήμου.

ü  Την τοποθέτηση, στους βασικούς οδικούς άξονες της πόλης, ρομποτικών κάδων με στόχο την αισθητική αναβάθμιση των οδών αυτών, μέσω της απομάκρυνσης των πλαστικών κάδων, αλλά και την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στις οδούς αυτές, καθώς κάθε ένας τέτοιος κάδος αντικαθιστά, ως προς την χωρητικότητα, δώδεκα πλαστικούς.

 

ü  Την δημιουργία μηχανισμού ελέγχου για την τήρηση του προγράμματος της ανακύκλωσης επαγγελματικών αποβλήτων και την διεύρυνση του προγράμματος και για το τηγανέλαιο οικιακής χρήσης.

ü  Την πιλοτική εφαρμογή της υπηρεσίας Πόρτα – Πόρτα, με στόχο την συλλογή απορριμμάτων, ανακυκλώσιμων υλικών και γυαλιού, κυριολεκτικά, πόρτα – πόρτα, στην κατεύθυνση της καλύτερης εξυπηρέτησης των δημοτών και τον διαχωρισμό των απορριμμάτων στη πηγή. Η υπηρεσία θα απευθύνεται, σε πρώτη φάση άμεσα, σε οικίες και επιχειρήσεις που βρίσκονται σε περιοχές του Δήμου που παρουσιάζουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα (μορφολογία, τουριστικές περιοχές κτλ), στις οποίες θα χορηγείται όλος ο απαραίτητος εξοπλισμός, ενώ η αποκομιδή θα πραγματοποιείται σε προκαθορισμένες ημέρες και ώρες. Στο πλαίσιο αυτό θα μπορεί να πραγματοποιείται στις περιοχές αυτές ογκωδών αντικειμένων και αποβλήτων ηλεκτρονικού και ηλεκτρικού εξοπλισμού προς ανακύκλωση. Στόχος είναι, ανάλογα πάντα και με τις χρηματοδοτικές δυνατότητες, το πρόγραμμα να επεκταθεί μακροπρόθεσμα στο σύνολο του Δήμου, με έμφαση στις περιφερειακές ενότητες και κοινότητες του Δήμου και τις απομακρυσμένες περιοχές του Π.Σ. Βόλου – Νέας Ιωνίας, καθώς στο κέντρο ακολουθείται διαφορετικό μοντέλο με την υπογείωση των κάδων και την υιοθέτηση του μοντέλου των ρομποτικών κάδων. 

Άξονας 4: Ευαισθητοποίηση της Κοινής Γνώμης.

 

ü  Την υιοθέτηση διαρκούς καμπάνιας ενημέρωσης για την συμμετοχή των δημοτών στην καθαριότητα και την ανακύκλωση με σκοπό την μείωση του λειτουργικού κόστους και την μεγιστοποίηση  του οφέλους του διαχωρισμού των απορριμμάτων στη βάση, που θα ξεκινά από το σπίτι και τα σχολεία.

ü  Την διαρκή συνεργασία με της εθελοντικές ομάδες της πόλης μας, με παράλληλη στήριξη του Συνεργείου Άμεσης Επέμβασης και την ενεργή συμμετοχή των δημοτών. 

Άξονας 5: Αξιοποίηση Ανθρώπινου Δυναμικού και Αναβάθμιση Συνθηκών Εργασίας.

Κλείνοντας, θα πρέπει να τονίσουμε ότι όλα αυτά θα επιτευχθούν με απόλυτο σεβασμό στο ρόλο και τη σημασία του έργου των εργαζομένων της Υπηρεσίας Καθαριότητας, καθώς δεν πρέπει να λησμονούμε, ότι καταβάλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες, κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες, προκειμένου η πόλη μας να διατηρείται καθαρή. Είναι λοιπόν αναγκαίο, από την πρώτη κιόλας μέρα, ο Δήμος να συμβάλει με κάθε τρόπο στην διαμόρφωση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειάς τους, με μοναδική προϋπόθεση την ενεργή στήριξη του έργου της Δημοτικής Αρχής και την διαρκή συνεργασία με τους Δημότες.

Στην κατεύθυνση αυτή, προχωράμε στην άμεση ενεργοποίηση της Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας, που εδώ και κάποια χρόνια παραμένει ανενεργή, και στην ουσιαστικοποίηση του ρόλου του Ιατρού Εργασίας, στον τακτικό εμβολιασμό των εργαζομένων, την έγκαιρη χορήγηση των απαραιτήτων ειδών ατομικής προστασίας, με υποχρεωτική χρησιμοποίησή του, και σε κάθε απαραίτητη ενέργεια για την εξασφάλιση αξιοπρεπών και ασφαλών όρων εργασίας. Κάτι που σήμερα κάθε άλλο παρά αυτονόητο θεωρείται.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ

Το κυκλοφοριακό αποτελεί δίχως αμφιβολία ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο διευρυμένος Δήμος Βόλου. Αποτελεί ένα σύνθετο πρόβλημα που σχετίζεται άμεσα με την καθημερινή μας ζωή, την αισθητική της πόλης μας και την ανάπτυξη. Η επιδερμική αντιμετώπισή του, από τις έως τώρα Αρχές του τόπου, λειτουργεί ανασταλτικά για πάρα πολλούς τομείς, από αυτόν της επιχειρηματικότητας μέχρι εκείνον της τουριστικής ανάπτυξης του τόπου, ενώ δεν θα πρέπει να λησμονούμε και την αρνητική του συμβολή στο ιδιαίτερα σημαντικό για την πόλη μας πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Πάγια θέση μας είναι ότι η επίλυση του Κυκλοφοριακού αποτελεί κυρίως ζήτημα βούλησης από την πλευρά των τοπικών αρχόντων καθώς και ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης. Στην κατεύθυνση αυτή τονίζουμε, σε όλους τους τόνους, ότι το πρόβλημα δεν επιλύεται με μέτρα όπως η τοποθέτηση πλαστικών επαναφερόμενων οριοδεικτών (κορυνών), τις οποίες θα απομακρύνουμε μεσοπρόθεσμα, με την πλήρη ανάπτυξη της πολιτικής μας σχετικά με την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Και μπορεί οι κορύνες να φαντάζουν ως η ενδεδειγμένη λύση, δεν αποτελούν όμως τίποτε άλλο παρά ένα ημίμετρο κυρίως αστυνομικού χαρακτήρα, που απουσία οράματος και ουσιαστικού πλάνου έρχονται να δημιουργήσουν πλειάδα προβλημάτων, ιδίως στις  επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται γύρω από τους άξονες όπου αυτές έχουν τοποθετηθεί, ενώ συμβάλλουν σημαντικά στην αισθητική υποβάθμιση της πόλης μας.

Στο πλαίσιο λοιπόν υλοποίησης μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για την οριστική διευθέτηση του Κυκλοφοριακού, και αφού αναπτύχθηκε στενή συνεργασία με την Ηγεσία της Τροχαίας και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Βόλου, τη Διοίκηση του Νοσοκομείου Βόλου και τα Διοικητικά Συμβούλια του Αστικού ΚΤΕΛ και των Οδηγών Ταξί, καθώς και τους επιχειρηματικούς φορείς της πόλης, δεσμευόμαστε για την ρεαλιστική αντιμετώπιση του προβλήματος, διαχωρίζοντας τις δράσεις μας στη βάση του χρονικού ορίζοντα υλοποίησής τους, σε άμεσες, από την πρώτη κιόλας μέρα ανάληψης της νέας Αρχής, και σε μεσοπρόθεσμες, με ορίζοντα υλοποίησης έως το τέλος της πρώτης πενταετίας.  

Α. ΑΜΕΣΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ:

ü  Ανασχεδιασμός, ειδικά σε ότι αφορά τις αρτηρίες που παρουσιάζουν τα σημαντικότερα προβλήματα (οδοί Δημητριάδος, Ιάσονος και Λεωφόρος Ειρήνης), του συνολικά διαθέσιμου πλάτους των οδών και πεζοδρομίων, δημιουργία εκτεταμένων εσοχών για στάση, στάθμευση και τοποθέτηση των κάδων, στο σύνολο των οδών αυτών, και διαχωρισμός των ρευμάτων κυκλοφορίας, όπου αυτό χρειάζεται.

ü  Δημιουργία χώρου στάθμευσης στην περιοχή του Νοσοκομείου Βόλου, το οποίο αποτελεί βασική μας προτεραιότητα, για την αποσυμφόρηση της οδού Πολυμέρη και την καλύτερη εξυπηρέτηση των ασθενών και των επισκεπτών τους, λύση που θα συμβάλει σημαντικά και στην επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει και η ευρύτερη περιοχή Αγίου Κωνσταντίνου – Αναύρου.

ü  Διεκδίκηση, με κάθε τρόπο, της ολοκλήρωσης του έργου του Περιφερειακού, καθώς και των κομματιών που υπολείπονται για την πλήρη χάραξή του, σε συνεργασία και διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες.

ü Αποπεράτωση του ημιτελούς και απαξιωμένου σήμερα δικτύου των ποδηλατοδρόμων, σε ένα πλαίσιο φιλικής και ασφαλούς κίνησης (αποπεράτωση της προβλεπόμενης Β’ φάσης του έργου με υπερύψωση του διαδρόμου κίνησης των ποδηλάτων στο επίπεδο του παρακείμενου πεζοδρομίου και υλοποίηση των προβλεπόμενων μέτρων ασφαλούς κίνησης στις διασταυρώσεις). Τοποθέτηση ελαστικού τάπητα σύγχρονων προδιαγραφών, καθώς και της απαραίτητης σήμανσης.

      üΕπέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων στο σύνολο του Π.Σ. Βόλου – Νέας Ιωνίας και διερεύνηση της δυνατότητας δημιουργίας δικτύων ποδηλατοδρόμων στις υπόλοιπες Δημοτικές Ενότητες.

      ü Επανενεργοποίηση και εκσυγχρονισμό του Δημοτικού Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης, με την υιοθέτηση των ευφυών συστημάτων που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες.

     ü Αντιμετώπιση του προβληματικού συμβηματισμού που υπάρχει με τους φορείς των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, μέσα από την οικοδόμηση και καθιέρωση σχέσεων ειλικρινούς και διαρκούς συνεργασίας, με γνώμονα το κοινό όφελος.

      ü Ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης. Στην κατεύθυνση αυτή θεωρείται επιβεβλημένη η επαναλειτουργία του Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής στη Νεάπολη και η ολοκλήρωση της αντίστοιχης προσπάθειας που είχε ξεκινήσει στο πάρκο «Ανδρέας Βαλαχής» στη Ν. Ιωνία, με την ταυτόχρονη υλοποίηση ενός ρεαλιστικού προγράμματος διαπαιδαγώγησης των νεότερων γενεών, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

 

ü  Αυστηρή τήρηση του ωραρίου διέλευσης των προμηθευτών των καταστημάτων, τουλάχιστο σε ότι αφορά το εμπορικό και ιστορικό κέντρο του Βόλου και τις κύριες εμπορικές οδούς της Νέας Ιωνίας, καθώς και καθορισμός σταθερού ωραρίου περισυλλογής των απορριμμάτων στις περιοχές αυτές, σε ώρες μη αιχμής.

ü  Ανάπτυξη στενών δεσμών συνεργασίας μεταξύ του Δήμου και του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, στην προοπτική της βέλτιστης δυνατής αξιοποίησης του ήδη υπάρχοντος χώρου στάθμευσης, με μείωση του κόστους, αλλά και χρήσης της οδού Αργοναυτών.

ü  Στην προοπτική της συνεργασίας με την διοίκηση του ΟΛΒ, εξετάζουμε την υιοθέτηση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για την καλύτερη κίνηση των “βαρέου τύπου” οχημάτων στο εμπορικό και επιβατικό λιμάνι της, για την αποσυμφόρηση της γενικότερης κυκλοφορίας στην πόλη.

ü  Υλοποίηση στοχευμένων δράσεων, σε συνεργασία με τον ΟΛΒ και τις διοικήσεις των λοιπών χώρων στάθμευσης, στην προοπτική της κατακόρυφης πτώσης του κόστους χρήσης των χώρων αυτών.

ü  Προστασία του εμπορικού και ιστορικού κέντρου Βόλου, μέσα από την διερεύνηση της δυνατότητας διαμόρφωσης οδών ήπιας κυκλοφορίας ή πεζοδρομήσεων, σε συνεργασία και με τους αρμόδιους φορείς.

ü  Άμεση τοποθέτηση ελαστικών ταπήτων στις διαβάσεις του ΟΣΕ, μέσα από την συνεργασία με την διοίκηση του Οργανισμού. 

 

ü  Καλλιέργεια σταθερών σχέσεων συνεργασίας με όλους τους επαγγελματικούς κλάδους της περιοχής μας, με σκοπό την αντιμετώπιση προβλημάτων που παρατηρούνται σε συγκεκριμένες περιοχές.

ü Εξωραϊσμός όλων των “πιατσών” ταξί στην πόλη, στα πρότυπα των στάσεων των αστικών λεωφορείων.

 

ü  Δημιουργία νέων εποχιακών “πιατσών” ταξί σε περιοχές με τουριστικό χαρακτήρα.

ü  Διερεύνηση των δυνατοτήτων δημιουργίας “πιάτσας” ταξί στο λιμάνι (σε συνεργασία με τον Ο.Λ.Β.) και στην αποβάθρα πρόσδεσης των κρουαζιερόπλοιων με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα (στάσεις αναμονής με stand εξυπηρέτησης πελατών, πίνακα αναγραφόμενων διαδρομών και τιμών κτλ), καθώς και την διασύνδεση των συγκεκριμένων σημείων με τα δρομολόγια των αστικών λεωφορείων.

ü  Ουσιαστική αξιοποίηση του χώρου στάθμευσης που βρίσκεται έναντι του Υπεραστικού ΚΤΕΛ.

ü  Αυστηροποίηση των όρων κυκλοφοριακής διασύνδεσης των νεοαναγειρόμενων πολυκατοικιών.

ü Αλλαγή μεθοδολογίας σε ότι αφορά την κατασκευή πεζοδρόμων και δρόμων ήπιας κυκλοφορίας, με στόχο την αποφυγή των συχνών φθορών που παρατηρούνται. 

 

ü  Επίτευξη ενός καλύτερου μοντέλου σήμανσης στις οδικές αρτηρίες, με απομάκρυνση των μη χρήσιμων πινακίδων και την τοποθέτηση ενημερωτικών πινακίδων, στοιχείο που παρουσιάζει σημαντική υστέρηση.

ü  Διατήρηση της στάσης του Αστικού ΚΤΕΛ «Αναύρου», με ταυτόχρονη μεταφορά της Αφετηρίας – Τερματισμού των λεωφορείων σε παρακείμενη έκταση αξιοποιώντας όλα τα σύγχρονα πρότυπα, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου πλάνου για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος που παρουσιάζει, τα τελευταία χρόνια, η ευρύτερη περιοχή Αγίου Κωνσταντίνου – Αναύρου. 

Β. ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

ü  Πλήρης ανάπτυξη ενός Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας στο Δήμο Βόλου, το οποίο, βάσει πραγματικών δεδομένων, θα συντονίζει τους φωτεινούς σηματοδότες, θα διαφυλάττει την ομαλή κυκλοφοριακή ροή, θα αξιοποιεί τους υφιστάμενους χώρους στάθμευσης, θα ενημερώνει τους οδηγούς και θα παρεμβαίνει δυναμικά σε πιθανά προβλήματα που παρατηρούνται στα περιφερειακά διαμερίσματα του Δήμου.

ü Σχεδιασμός και δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης στις Πλατείες Ελευθερίας και Πανεπιστημίου, μέσω των χρηματοδοτικών εργαλείων που ο Δήμος θα έχει στη διάθεσή του κατά τη νέα προγραμματική περίοδο, καθώς και διερεύνηση των δυνατοτήτων για δημιουργία αντίστοιχης δομής σε μέρος της πλατείας Ρήγα Φεραίου. Στην προοπτική αυτή, στοχεύουμε στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των υπαρχόντων χώρων στάθμευσης (parking) και την διερεύνηση των δυνατοτήτων δημιουργίας νέων.

ü Διερεύνηση της δυνατότητας ολοκλήρωσης του πάρκινγκ που βρίσκεται στην οδό Φιλελλήνων, καθώς και της προσωρινής ή ακόμη και ισόβιας χρήσης, μετά από προσεκτική μελέτη της σχετικής σύμβασης, τόσο του ισογείου όσο και του υπογείου διαμορφωμένου χώρου, μέχρι την επανέναρξη των εργασιών. Ενδεχόμενη ισόβια χρήση, θα μπορούσε να οδηγήσει και στη διαμόρφωση του ισόγειου χώρου σε χώρο πρασίνου και της χρήσης των υπογείων χώρων για στάθμευση. 

      ü Απομάκρυνση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και μεταφορά της σε χώρο πλησίον του Περιφερειακού, καθώς και άλλων δημοσίων και δημοτικών υπηρεσιών, πλην του Δικαστικού Μεγάρου, στην προοπτική της αποσυμφόρησης του κέντρου της πόλης.

ü  Δημιουργία ειδικών  ζωνών «επιχειρείν».

ü  Απόκτηση, με σκοπό την ενοικίαση, ηλεκτρικών μοτοποδηλάτων και για τους χρήστες των χώρων στάθμευσης και δημιουργία σταθμών ποδηλάτων με χρήση ειδικής κάρτας. 

 

ü  Διερεύνηση της δυνατότητας για την δημιουργία χώρων στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων, εντός του Πολεοδομικού Συγκροτήματος, στο παραλιακό μέτωπο, αλλά και σε όλες τις τουριστικές περιοχές του Δήμου. 

ü  Ενδελεχή και συνολική κυκλοφοριακή εξέταση του τρόπου λειτουργίας των βασικών αρτηριών Λαρίσης και Αθηνών.

ü  Αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών με υλοποίηση νέων γραμμών, συγχώνευση γραμμών, ενιαίο εισιτήριο, πύκνωση δρομολογίων, λειτουργία minibus και τη δρομολόγηση αυτόματων οχημάτων μαζικής μεταφοράς πολιτών (στα πρότυπα του Δήμου Τρικαίων).

ü  Εξέταση της δυνατότητας αποσυμφόρησης του Κέντρου της Πόλης από την κίνηση των δρομολογίων του Υπεραστικού ΚΤΕΛ, με χρήση της Περιφερειακής Οδού, και πλήρη διασύνδεση του Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων με τα λοιπά Μέσα Μαζικής Συγκοινωνίας της Πόλης μας.

ü  Διεκδίκηση κυκλοφοριακής σύνδεσης του αεροδρομίου της Νέας Αγχιάλου με τον αυτοκινητόδρομο Ε-65.

ü  Εξέταση των δυνατοτήτων που υπάρχουν για την εγκατάσταση και λειτουργία μακροπρόθεσμα, μέσου σταθερής τροχιάς (τραμ).

Παράλληλα, προβαίνουμε σε στοχευμένες παρεμβάσεις σε ότι αφορά τα προβλήματα που εντοπίζονται στις Περιφερειακές Ενότητες του Δήμου, με προσεκτικό σχεδιασμό και απώτερο σκοπό την αντιμετώπιση των εκτεταμένων προβλημάτων στάθμευσης και κυκλοφορίας και την άμεση επίλυσή τους. 

Καταλήγοντας, κρίνουμε σκόπιμο να επισημάνουμε ότι, με πίστη στις δυνάμεις μας, στη δύναμη των δημιουργικών δυνάμεων της πόλης, στοχεύουμε στην διαμόρφωση μιας άλλης, μιας νέα πόλης, με ορίζοντα το 2020. Σε αυτή την κατεύθυνση, πρόθεση μας είναι να αξιοποιήσουμε κάθε χρήσιμο εργαλείο, όπως για παράδειγμα τη Γενική Μελέτη Κυκλοφορίας, που έχει εκπονηθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ, με την αναγκαία επικαιροποίησή της, ενώ δρομολογούμε άμεσα την ανάπτυξη δεσμών στενής συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Δεν είναι υπερβολή, άλλωστε, ότι οι μελέτες και δράσεις του Π.Θ. παραμένουν πρακτικά ανεκμετάλλευτες, εξαιτίας της αδυναμίας που παρατηρείται από την πλευρά των πολιτικών ηγεσιών του Δήμου, στην ενεργοποίηση μίας εποικοδομητικής σχέσης συνεργασίας.

\

Η ενεργοποίηση, όμως, της αμφίδρομης αυτής σχέσης, μπορεί να αποτελέσει τη λύση πολλών από τα προβλήματα που ταλανίζουν σήμερα την πόλη, και όχι μόνο στον τομέα του Κυκλοφοριακού.

ΝΕΡΟ

“Λέμε όχι στην ιδιωτικοποίηση, λέμε όχι στην εμπορευματοποίηση. Αποτελεί απαράβατη αρχή μας ότι το νερό είναι και θα παραμείνει δημόσιο αγαθό.”

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Βόλος μας είναι, χωρίς αμφιβολία, το νερό, ο σημαντικότερος ίσως πόρος για την περιοχή μας, μια πηγή ευημερίας και ανάπτυξης για το Βόλο και τους κατοίκους του.

Ζητήματα όπως η ποιότητα του νερού που παρέχουμε στους πολίτες, η ορθή τιμολόγησή του και η ορθολογική, με αναπτυξιακό γνώμονα, αξιοποίησή του, καθώς και η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΥΑΜΒ που η παρούσα Δημοτική Αρχή οδηγεί στην ιδιωτικοποίηση, μέσα από τη συστηματική απαξίωσή της, αποτελούν προβλήματα που απασχολούν σε μεγάλο βαθμό τους Βολιώτες. Προβλήματα που, για εμάς, η επίλυσή τους αποτελεί κάτι το αυτονόητο, πρώτη προτεραιότητα. Άλλωστε, η λύση τους θα έπρεπε να έχει εξευρεθεί εδώ και δεκαετίες. Ειδικά, σε μία περιοχή με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής μας στον συγκεκριμένο τομέα.

Επιχειρώντας μία σύντομη αποτύπωση της σημερινής κατάστασης θα διαπιστώσουμε ότι το σημαντικότερο ποσοστό υδροδότησης του Δήμου καλύπτεται σήμερα από μεγάλο αριθμό γεωτρήσεων, με αποτέλεσμα την υπεράντληση των υπόγειων υδάτων αλλά και την υποβάθμιση αυτών. Ένα μικρό ποσοστό καλύπτεται από πηγαίο νερό (Πήλιο), το οποίο δεν επαρκεί για να εμπλουτίσει το νερό των γεωτρήσεων, αλλά και να καλύψει τις ανάγκες του δικτύου, λόγω μεγάλων διακυμάνσεων που παρουσιάζει στην ποσότητα μέσα στο χρόνο.

Αν συμπεριληφθεί και η χρήση του νερού από τους καταναλωτές, τότε σίγουρα θα οδηγηθούμε σε κατάσταση ανεπάρκειας νερού, ένα συμπέρασμα που απαιτεί άμεσες και πραγματιστικές λύσεις.

Η κατάσταση στη Μαγνησία

  • ·         272.000 περίπου στρέμματα από τα οποία 220.000 στο πεδινό τμήμα του νομού αρδεύονται από υπόγεια νερά (γεωτρήσεις).
  • ·         52.000 περίπου στρέμματα αρδεύονται από πηγαία νερά που βρίσκονται στο ορεινό όγκο του Πηλίου.
  • ·         Άρα, περίπου 132.000.000 κ.μ. προέρχονται από γεωτρήσεις και 23.650.000 κ.μ. από πηγές, σύνολο 155.625.000.
  • ·         Μόνο οι γεωτρήσεις στο νομό είναι περίπου 7.5 χιλιάδες.
  • ·         Πήλιο: η παροχή πηγαίου νερού μειώνεται συνεχώς λόγω μειωμένων βροχοπτώσεων – χιονοπτώσεων. Μεγάλο ποσοστό χύνεται στην θάλασσα.
  • ·        Πεδινό τμήμα: η υπεράντληση των υπόγειων νερών (γεωτρήσεις) αναδύει το πρόβλημα της υποβάθμισης αυτών με την υφαλμύρωση για τις ανάγκες τις άρδευσης αλλά και την αύξηση των νιτρικών στα υπόγεια νερά.
  • ·        Γενικότερα: το έντονο πρόβλημα της λειψυδρίας ειδικά στο νομό και ιδιαίτερα στο Βόλο, επηρεάζει επικίνδυνα τόσο το περιβάλλον, όσο και το υδροδοτικό.

ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ, λοιπόν, η άμεση υλοποίηση από την πλευρά του Δήμου μίας ολοκληρωμένης πολιτικής για το νερό, με σεβασμό στην τήρηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου.

Η κείμενη νομοθεσία απαιτεί την θέσπιση ενός πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα της πολιτικής των υδάτων που θα αποτελέσει ένα είδος καταστατικού χάρτη για τα νερά, με τον οποίο πρέπει όλες οι ευρωπαϊκές χώρες να συμμορφωθούν έτσι ώστε να γίνει ορθολογική χρήση των υδάτινων πόρων με μέτρο και έργα για την βιώσιμη χρήση και την ολοκληρωμένη προστασία.

Ειδικότερα για την περιοχή μας κρίνεται αναγκαίο:

·         να καλύπτονται οι απαιτήσεις με ισόρροπη χρήση για τις αρδευτικές και υδροδοτικές ανάγκες,

·         να προστατευθούν ιδιαίτερα τα υπόγεια αποθέματα από υπεράντληση και υποβάθμιση,

·         να διατηρηθεί η καλή οικολογική κατάσταση των υδατικών σωμάτων,

·         να εκπονηθούν σχέδια διαχείρισης, ώστε να αξιοποιείται το επιφανειακό υδατικό δυναμικό,

·         να γίνει παράλληλη ενεργειακή αξιοποίηση του υδάτινου δυναμικού μέσω μικρών υδροηλεκτρικών έργων (ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ ΔΕΥΑΜΒ), με παράλληλη επέκταση της άδειας παρόχου ηλεκτρικού ρεύματος που η ΔΕΥΑΜΒ έχει εξασφαλίσει,

·         να κατασκευαστούν ταμιευτήρες – φράγματα μικρής κλίμακας  για ύδρευση και άρδευση, (υπάρχουν προγραμματισμένες για παράδειγμά στη Μακρινίτσα),

·         να επισκευαστεί και να ανανεωθεί το αρδευτικό δίκτυο,

·         να καταρτισθεί Σχέδιο Χρήσης Γης, το οποίο να έχει σχέση με την χρήση του νερού, ιδίως για το Π.Σ. Βόλου – Νέας Ιωνίας,

·         να προστατευθεί το πόσιμο νερό από το πρόβλημα της ρύπανσης έτσι ώστε το καλής ποιότητας νερό να πληροί τις προδιαγραφές για ανθρώπινη κατανάλωση, βάσει της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ,

·         να τοποθετηθούν συστήματα καταγραφής, ώστε να αποτιμάται ο υδάτινος όγκος,

·         να γίνει εμπλουτισμός του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα,

·         να γίνουν παρεμβάσεις για μείωση των διαρροών με αντικατάσταση υδρευτικών αγωγών δικτύου,

·         να γίνει εκμετάλλευση των νερών της Μπουρμπουλήθρας με μονάδα αφαλάτωσης, για αρδευτικούς λόγους, καθώς θεωρούμε απαγορευτικό να χρησιμοποιείται πηγαίο νερό για άρδευση, και βιομηχανική χρήση,

·         Να εκπονηθεί πλήρης ΥΔΡΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ για το Πήλιο και να συμπεριληφθεί στο σχέδιο διαχείρισης υδατικών πόρων της Θεσσαλίας (ΥΠΕΚΑ) η περιοχή του Πηλίου ειδικότερα, συμπεριλαμβάνοντας την ύδρευση – άρδευση – πόσιμο νερό – όμβρια, ώστε να προκύψουν όλα τα απαραίτητα δεδομένα σχετικά με τα μετεωρολογικά στοιχεία της περιοχής, τις επιφανειακές απορροές και τις υπόγειες διαδρομές των υδάτων, τις απαιτήσεις για ύδρευση και άρδευση και να προκύψουν τα απαραίτητα συστήματα καταγραφής των επιφανειακών και υπόγειων νερών και απολήξεων, με την χρήση υδρομέτρων και σταθμαγωγών. 

ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗ – ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΙ: ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

-Η ραγδαία οικιστική επέκταση των περιοχών προς τον ορεινό όγκο του Πηλίου -και όχι μόνο- έχει ως αποτέλεσμα να ομαδοποιούνται οικισμοί με ισοδύναμο πληθυσμό μεγαλύτερο από 2000 κατοίκους (Οδηγία 91/271), καθιστώντας προτεραιότητα την κατασκευή αποχετευτικών δικτύων και μονάδων ΕΕΛ ή την δυνατότητα περαιτέρω αξιοποίησης των υπαρχουσών υποδομών του ΕΕΛ.

-Στο νομό λίγες είναι οι δημοτικές κοινότητες που διαθέτουν αποχετευτικό δίκτυο. Στους περισσοτέρους η αποχέτευση γίνεται με βόθρους, κυρίως απορροφητικούς. Μάλιστα σε μερικούς απομακρυσμένους οικισμούς παρατηρείται και έλλειψη βόθρων με άμεση απόρριψη στα ρέματα κυρίως ορεινών περιοχών, προκαλώντας την ρύπανση των επιφανειακών νερών, αλλά και πηγών. Φυσικά, οι παραλιακοί οικισμοί που βρίσκονται εντός του Παγασητικού πρέπει να αποκτήσουν δίκτυα αποχέτευσης και να ενοποιηθούν ανά μονάδες.

Σε ότι αφορά λοιπόν τα παραπάνω, θεωρούμε ότι είναι απαραίτητη:

-Η ολοκλήρωση του έργου επέκτασης του Βιολογικού Καθαρισμού του Π.Σ. Βόλου.

-Η σύνδεση περιοχών του Καλλικρατικού Δήμου, που είναι εφικτό να συνδεθούν με τον Βιολογικό Καθαρισμό.

-Η διερεύνηση της δυνατότητας επαναχρησιμοποίησης επεξεργασμένων λυμάτων για άρδευση πάρκων, χώρων πρασίνου, για βιομηχανική χρήση, πλύσιμο δρόμων και υπονόμων.

-Η διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης της ιλύος για λίπανση χώρων αστικού και περιαστικού πρασίνου, ιδίως στις πόλεις.

Φυσικά, απώτερος σκοπός είναι η προστασία του Περιβάλλοντος και ιδιαίτερα του Παγασητικού Κόλπου από την ρύπανση αστικών λυμάτων που επιβαρύνουν το θαλάσσιο οικοσύστημα. Επιπλέον, στόχο μπορεί να αποτελέσει η δημιουργία προστατευόμενων περιοχών Υδρόβιων Ειδών (Ρέματα, Φαράγγια, πηγές, τμήματα ποταμών), με οικονομική σημασία, στα οποία μπορεί να προταθούν δραστηριότητες περιβαλλοντικού και τουριστικού ενδιαφέροντος, με άμεσα οικονομικά οφέλη για την περιοχή.

Επιπρόσθετα, κρίνουμε αναγκαίο να τονίσουμε ότι από την πρώτη μέρα της θητείας της νέας δημοτικής αρχής θα διεκδικήσουμε:

ü Τη διασφάλιση, με κάθε τρόπο και μέσο, του δημόσιου, κοινωφελούς και ανταποδοτικού χαρακτήρα της ΔΕΥΑΜΒ.

ü  Τη βελτίωση της ποιότητας του πόσιμου νερού, με συχνούς ποιοτικούς ελέγχους, στόχο ζωτικής σημασίας, από την πρώτη, κιόλας, μέρα ανάληψης της Δημαρχίας, με κυρίαρχο στόχο – μακροπρόθεσμα- την παροχή πηγαίου νερού σε όλους τους δημότες (100%).

ü  Τη πρόσβαση στο υδάτινο δίκτυο με δίκαιο τρόπο, για όλους τους δημότες.

ü  Τη δρομολόγηση των ενεργειών για τη βελτίωση του δικτύου, με αντικατάσταση των αμιαντοσωλήνων και του ανεπαρκούς και πεπαλαιωμένου δικτύου και σταδιακό εκσυγχρονισμό του, εντός της πενταετίας, με στόχο τη μείωση των απωλειών και προάσπιση με κάθε τρόπο της δημόσιας υγείας.

ü  Τη μείωση της σπατάλης, της αλόγιστης χρήσης του νερού, με διαρκή ενημέρωση των δημοτών και διερεύνηση των τρόπων αξιοποίησης ακόμη και της τελευταίας σταγόνας, προς όφελος των πολιτών.

ü  Την ορθή και βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων της περιοχής μας.

ü  Τη λελογισμένη χλωρίωση των νερών στις δεξαμενές συγκέντρωσης, με ενημέρωση και παρουσία του εκάστοτε Τοπικού Συμβουλίου.

ü  Την πρόσληψη υδρονομέων με κριτήριο την εντοπιότητα.

ü  Την σύνδεση στο αποχετευτικό δίκτυο, σε ότι αφορά τους κατοίκους των ορεινών και ημιορεινών περιοχών, αφού πρώτα γίνει προσεκτικός επανασχεδιασμός και ολοκλήρωση του έργου, με γνώμονα την κοινωνική δικαιοσύνη.

ü  Την υδρομάστευση των πηγών, ώστε να εξασφαλισθεί η ύπαρξη τους και να μειωθούν οι απωλεσθέντες ποσότητες κατά την ροή τους.

ü  Την επανεξέταση του ζητήματος που έχει προκύψει στις ημιορεινές περιοχές με την εγκατάσταση ρολογιών ύδρευσης, σε συνεργασία και συνεννόηση με τις τοπικές κοινωνίες, με στόχο τη διαμόρφωση ενός δίκαιου καθεστώτος για όλους τους δημότες.

ü  Την διοχέτευση των υπερχειλίσεων των κεντρικών δεξαμενών, κυρίως κατά τους χειμερινούς μήνες, στις δεξαμενές πόσιμου νερού του πολεοδομικού συγκροτήματος, χωρίς απώλειες.

ü  Την απρόσκοπτη ροή για άρδευση των καλλιεργειών κατά τους θερινούς μήνες και την διασφάλιση επαρκούς ποσότητας για το πότισμα των κοπαδιών με καθορισμό του κόστους ανά στρέμμα.

ü  Την ακόμη μεγαλύτερη εκμετάλλευση του υψομέτρου των πηγών για την παραγωγή, μέσα από μικρές μονάδες, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας.

ü  Τον τακτικό καθαρισμό των δεξαμενών και την, σε μηνιαία βάση, ανάλυση από τις εγκαταστάσεις της ΔΕΥΑΜΒ,

ü  Την συλλογή των τρεχούμενων νερών με την κατασκευή νέων δεξαμενών και την μετέπειτα διοχέτευση στις δεξαμενές του πολεοδομικού συγκροτήματος.

ü  Την διαρκή παρακολούθηση των υφισταμένων γεωτρήσεων, με στόχο την αποφυγή υδραυλικού πλήγματος και τον έλεγχο και την θέσπιση αυστηρών προστίμων για τον μηδενισμό του φαινομένου των παράνομων γεωτρήσεων.

ü  Την άσκηση πιέσεων για την λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου Υδάτων.

ü  Την διενέργεια αυστηρών ελέγχων και την θέσπιση αυστηρών προστίμων για τον περιορισμό της έκχυσης βιομηχανικών αποβλήτων.

ü  Την διερεύνηση όλων των δυνατοτήτων για άμεση ενίσχυση του ανθρωπίνου δυναμικού της ΔΕΥΑΜΒ και την επανεξέταση συμβάσεων με εργολάβους, για τις περιπτώσεις ειδικά που η ΔΕΥΑΜΒ διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με το Τμήμα Μηχανογράφησης. 

ΑΔΕΣΠΟΤΑ

Παρά το γεγονός ότι από πολλούς θεωρείται ότι το ζήτημα των αδέσποτων ζώων αποτελεί πρόβλημα δευτερευούσης σημασίας –και αντιμετωπίζεται ως τέτοιο, συγκριτικά με τα υπόλοιπα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Δήμος, η πραγματικότητα διαφέρει σε μεγάλο βαθμό.

Το ζήτημα αυτό έχει εξελιχθεί με τα χρόνια σε ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα για την πόλη μας. Δεν είναι, δε, υπερβολή να σημειώσουμε ότι αποτελεί ένα ζήτημα πολύπλευρο που σχετίζεται άμεσα με την ασφάλεια και την ακεραιότητα των πολιτών, την αισθητική της πόλης, αλλά και τον σεβασμό και την αξιοπρέπεια κάθε μορφής ζωής, ειδικά σε ότι αφορά τα ίδια τα ζώα που για διαφόρους λόγους έχουν εγκαταλειφθεί.

Δυστυχώς και σε αυτό το τόσο σημαντικό ζήτημα η απερχόμενη δημοτική αρχή έχει αποτύχει παταγωδώς, αδιαφορώντας προκλητικά τόσο σε ότι αφορά τα προβλήματα που προκαλεί στους δημότες και τους επισκέπτες της πόλης, όσο και στο σεβασμό των δικαιωμάτων των ζώων. Χωρίς καμία ουσιαστική ενέργεια, καμία δράση ευαισθητοποίησης και αντιμετώπισης του φαινομένου, κρύβεται πίσω από μία δομή πραγματικά αξιόλογη, η οποία όμως δημιουργήθηκε με συγκεκριμένες προδιαγραφές και για να καλύψει συγκεκριμένες, μικρότερες, σε σχέση με την παρούσα κατάσταση, ανάγκες (αυτές του πρώην Δήμου Νέας Ιωνίας) και την ευαισθησία και αγάπη που τρέφουν για τα αδέσποτα οι εθελοντικές ομάδες της πόλης μας.  

Όμως, πράγμα καθόλου παράξενο για τον τρόπο που πολιτεύεται η συγκεκριμένη αρχή, και αυτές οι ομάδες αφέθηκαν να προσπαθούν μόνες τους, ουσιαστικά, με τους πενιχρούς πόρους που διαθέτουν και χωρίς καμία συμπαράσταση από την πλευρά του Δήμου.

Αντίστοιχη είναι η κατάσταση στο δημοτικό κυνοκομείο, όπου χωρίς καμία μέριμνα και καμία πρόβλεψη, οι λιγοστοί υπάλληλοι προσπαθούν με κάθε τρόπο –και την συμπαράσταση των εθελοντών- να περιθάλψουν και να περιποιηθούν τα ζώα, καταβάλλοντας τον καλύτερο τους εαυτό και παράγοντας έργο που, υπό κανονικές προϋποθέσεις απαιτεί υπερδιπλάσιο στελεχιακό δυναμικό. 

Το ζήτημα όμως των αδέσποτων είναι ζήτημα παιδείας και πολιτισμού, ανθρωπιάς και ευαισθησίας, που δύσκολα κανείς εντοπίζει στην σημερινή αρχή του Δήμου μας και απαιτεί άμεσες και ουσιαστικές λύσεις.

Ένα ζήτημα που η Νέα Εποχή, Νέα Δυναμική σκοπεύει να αντιμετωπίσει άμεσα και αποτελεσματικά, με γνώμονα την προστασία των δικαιωμάτων των ζώων και την διασφάλιση της προστασίας των πολιτών.

 

Στο πλαίσιο, λοιπόν, της δραστηριοποίησής μας ως νέα Δημοτική Αρχή, προτείνουμε:

ü  Την διερεύνηση των δυνατοτήτων για επέκταση του Δημοτικού Κυνοκομείου Γλαφυρών, καθώς και της δημιουργίας ενός “πάρκου ζώων” στην περιοχή όπου βρίσκεται το Κυνοκομείο, με σκοπό τα ζωντανά να ζουν με αξιοπρέπεια στο φυσικό περιβάλλον. Παράλληλα, εξετάζεται και η δυνατότητα δημιουργίας ενός ακόμη Δημοτικού Κυνοκομείου, σε συνδυασμό με ένα ακόμη πάρκο, για την πλήρη κάλυψη των αναγκών

ü  Την στελέχωσή του με όλο το απαραίτητο προσωπικό, με ταυτόχρονη εξάντληση όλων των υφιστάμενων χρηματοδοτικών εργαλείων για την κάλυψη των αναγκών του.

ü  Τη διεύρυνση του προγράμματος υιοθεσίας, καθώς και των προγραμμάτων στείρωσης, περίθαλψης και εμβολιασμού των ζώων.

ü  Την καλλιέργεια δεσμών ουσιαστικής συνεργασίας με όλες τις εθελοντικές ομάδες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή μας και την έμπρακτη στήριξη του σημαντικότατου έργου που επιτελούν, με την εξασφάλιση όλων των απαραιτήτων μέσων –στα πλαίσια πάντα των δυνατοτήτων του Δήμου.

ü  Την άμεση ενεργοποίηση δράσεων ευαισθητοποίησης για τον σεβασμό των δικαιωμάτων των ζώων και την εξάλειψη του φαινομένου της εγκατάλειψης και κακοποίησής τους, που θα ξεκινά από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου.

ü  Την αξιοποίηση των προβλέψεων του προγράμματος της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης, για τα ευεργετικά αποτελέσματα, στους ψυχικά πάσχοντες, της συναναστροφής με οικόσιτα ζώα.

Την υλοποίηση προγράμματος εκπαίδευσης σκύλων ως συμπαραστάτες σε άτομα με ειδικές δεξιότητες, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς. 

      ü  Την δημιουργία χώρων, τύπου “δημόσιων τουαλετών” (στα πρότυπα των χωρών του εξωτερικού, στους δημόσιους χώρους (πάρκα, πεζόδρομοι κτλ), καθώς και εγκαταστάσεων για το πότισμα των ζώων. 

ü  Την συνεργασία με το υφιστάμενο επιστημονικό προσωπικό της περιοχής μας (κτηνίατροι) και την Κτηνιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. 

Η αντιμετώπιση του φαινομένου των αδέσποτων, δεν είναι ένα θέμα επιδερμικό, είναι κάτι που μας αφορά όλους. Δεν θα πρέπει να λησμονούμε άλλωστε ότι για πολλούς συμπολίτες μας είναι τα παιδιά ή η παρέα που δεν έχουν. Απαιτεί λοιπόν την ευαισθητοποίηση όλων μας και κυρίως της Δημοτικής Αρχής, στην προοπτική μιας λύσης που θα ανταποκρίνεται στο πολιτιστικό υπόβαθρο και τις ευαισθησίες των πολιτών του Δήμου μας.

Ένα θέμα με ξεχωριστή βαρύτητα, που απαιτεί σοβαρότητα και υπευθυνότητα στην αντιμετώπιση του.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ζούμε σε μία πόλη που αποτελεί “Δώρο Θεού”. Τα πλεονεκτήματα που διαθέτει είναι μοναδικά για τα δεδομένα του ελλαδικού χώρου, ενώ όμοιά τους δύσκολα συναντώνται στις περισσότερες από τις χώρες του εξωτερικού. 

Ειδικά με την μεταρρύθμιση του «Καλλικράτη» και παρά τις όποιες δυσχέρειες δημιουργεί η σύγχρονη κρίση, ο ενιαίος Δήμος Βόλου, απέκτησε μία δυναμική, με συγκριτικά πλεονεκτήματα μοναδικά, που δημιουργούν τις προϋποθέσεις για να τον καταστήσουν πρωτοπόρο, μια πόλη πρότυπο, τόσο σε πανελλαδικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο. Δημιουργήθηκαν οι συνθήκες για ένα Βόλο που θα απαιτεί τα όσα δικαιούται και δεν θα επαιτεί, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα από τις εξαρτημένες, σε κομματικά και μη συμφέροντα, αρχές.

 

Ξεδιπλώνοντας, λοιπόν, το όραμά μας, τις δεσμεύσεις μας προς τους δημότες της πόλης ξεκινούμε την παρουσίαση του προγράμματός μας με τις προτάσεις μας για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας, δηλώνοντας, προς όλες τις κατευθύνσεις και σε όλους τους τόνους, ότι στόχος μας είναι, με ορίζοντα το 2020, ο Βόλος να αποτελέσει μία νέα, εντελώς διαφορετική, πόλη. 

 

Με πυξίδα μας τις ανάγκες των πολιτών και οδηγό τον Αχιλλέα Μπέο δημιουργούμε τις προϋποθέσεις που θα μας καταστήσουν ανταγωνιστικούς απέναντι σε όλες τις μεγάλες προκλήσεις, για να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο αύριο για εμάς και –προπάντων- τα παιδιά μας.

Για μία πόλη που θα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες μας.

Για ένα Βόλο που θα ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία.